Kliknij, aby pobrać
Kliknij, aby pobrać
Kliknij, aby pobrać
Główną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez Projekt Gimnastyka i Gimmini, w tym wszystkich trenerów, opiekunów i pracowników pomagających, jest działania dla dobra dziecka. Pracownicy placówki traktują dzieci z szacunkiem, biorąc pod uwagę ich prawa i potrzeby. Niedopuszczalnym jest stosowanie przemocy wobec dziecka w naszej placówce. Pracownicy znają zasady oraz obowiązujące prawo i przepisy i są zobowiązani do realizacji powyższych celów zgodnie ze swoimi kompetencjami.
I. Zasady rozpoznawania i reagowania na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci
1. Pracownicy placówki posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci.
2. Diagnozując sytuację dziecka mogą posługiwać się Kwestionariuszem oceny ryzyka występowania przemocy w rodzinie wobec dziecka.
3. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka, pracownicy placówki podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania pomocy.
4. Pracownicy monitorują sytuację i dobrostan dziecka.
II. Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dzieci
1. W przypadku zauważenia przez pracownika Projekt Gimnastyka lub Gimmini, rodzica/opiekuna prawnego lub inną osobę, że dziecko jest krzywdzone, osoba ta ma obowiązek stosowania procedur interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka.
2. W przypadku podjęcia przez pracownika szkoły podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek przekazania tej informacji właścicielowi firmy.
3. Jeżeli stan dziecka wskazuje na zagrożenie jego zdrowia i życia, pracownik, trener, opiekun lub właściciel firmy wzywa pogotowie ratunkowe.
4. Wszyscy pracownicy placówki i inne osoby, które w związku z wykonywaniem swojej pracy podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
III. Procedura interwencji w sytuacji krzywdzenia dziecka w placówce przez pracownika placówki
1. Osoba podejrzewająca krzywdzenie dziecka w placówce zgłasza problem właścicielowi firmy.
2. Właściciel firmy przeprowadza rozmowę z pracownikami placówki na temat zdarzenia. Następnie zarządza obserwację pracy osoby podejrzanej o krzywdzenie (odsuwa pracownika od bezpośredniej pracy z dziećmi do czasu wyjaśnienia zdarzenia).
3. Kolejnym krokiem jest rozmowa właściciela firmy z pracownikiem na temat podejrzenia krzywdzenia: przekazanie uwag, poznanie jego wersji wydarzeń, analiza zebranych danych, oraz zaplanowanie razem z podejrzanym pracownikiem dalszych działań mających na celu uchronienie dzieci przed ryzykiem powtórzenia się problemu.
4. W przypadku, gdy pracownik jest podejrzany o znęcanie fizyczne, psychiczne, wykorzystywanie seksualne podejmuje się ponadto poniższe działania:
– przeprowadzenie konsultacji psychologicznej,
– powiadomienie rodziców o krzywdzeniu dziecka,
– powiadomienie prokuratury,
– skierowanie sprawy do Komisji Dyscyplinarnej przy Kuratorze Oświaty.
5. Procedura interwencji w sytuacji krzywdzenia dziecka w przedszkolu przez rówieśników
6. Osoba podejrzewająca krzywdzenie dziecka w placówce przez rówieśników zgłasza problem właścicielowi firmy.
7. Właściciel firmy powinien przeprowadzić dokładną rozmowę z osobą poszkodowaną oraz z dziećmi oskarżonymi o krzywdzenie swojego kolegi, bądź koleżanki. Po przeprowadzeniu takich rozmów, właściciel opracowuje plan pomocowy dziecku, aby wyeliminować zachowania niepożądane w grupie.
8. O zaistniałym fakcie krzywdzenia dziecka oraz rozmowie przeprowadzonej z dziećmi, którzy dokonali krzywdzenia, zostają powiadomieni rodzice/prawni opiekunowie tego dziecka.
9. Procedura interwencji w sytuacji krzywdzenia dziecka w placówce przez rodzica, rodzica innego dziecka lub inną dorosłą osobą
10. Osoba będąca świadkiem krzywdzenia dziecka przez rodzica, rodzica innego dziecka lub inną dorosłą osobę zgłasza problem właścicielowi firmy.
11. Właściciel firmy przeprowadza rozmowę z rodzicem, rodzicem innego dziecka lub osobą dorosłą na temat zdarzenia. Osoba ta zostaje pouczona, że jeżeli ma zastrzeżenia do zachowania dziecka, którego dotyczyło zdarzenie, to ma prawo rozmawiać na ten temat tylko i wyłącznie z osobami dorosłymi, tzn. z rodzicami tego dziecka, trenerem, wychowawcą lub właścicielem placówki. Niedopuszczalne jest stosowanie wszelkiego rodzaju agresji słownej i fizycznej wobec dziecka.
12. O zaistniałym fakcie krzywdzenia dziecka i przeprowadzonych rozmowach zostają powiadomieni rodzice/prawni opiekunowie tego dziecka.
13. Krzywdzonemu dziecku zostaje udzielone wsparcie pedagoga.
14. W przypadku, gdy sytuacja powtórzy się, właściciel firmy powiadamia o tym fakcie Policję.
IV. Zasady ochrony danych osobowych dziecka
1. Dane osobowe dziecka podlegają ochronie na zasadach określonych w ustawie o ochronie danych osobowych z dnia 29 sierpnia 1997 roku tekst jednolity (Dz.U.2002 nr 101 poz.926).
2. Pracownik placówki ma obowiązek zachowania tajemnicy danych osobowych, które przetwarza oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem.
3. Dane osobowe dziecka są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów.
4. Właściciel placówki może wykorzystać informacje o dziecku w celach szkoleniowych lub edukacyjnych wyłącznie z zachowaniem anonimowości dziecka oraz w sposób uniemożliwiający identyfikację dziecka.
5. Pracownicy placówki nie udostępnia przedstawicielom mediów informacji o dziecku ani o jego rodzicach/ opiekunach prawnych.
6. Właściciel placówki, w wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, może skontaktować się z rodzicem/opiekunem prawnym dziecka i zapytać go o zgodę na podanie jego danych kontaktowych przedstawicielom mediów. W przypadku wyrażenia zgody, właściciel placówki podaje przedstawicielowi mediów dane kontaktowe do rodzica/opiekuna prawnego dziecka.
7. Właściciel placówki nie kontaktuje przedstawicieli mediów z dziećmi, nie wypowiada się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie dziecka lub jego rodzica/opiekuna prawnego. Zakaz ten dotyczy także sytuacji, gdy pracownik placówki jest przeświadczony, że jego wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana.
V. zasady ochrony wizerunku dzieci
1. Właścicielowi placówki nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie) na terenie instytucji bez pisemnej zgody opiekuna dziecka.
2. W celu uzyskania zgody rodzica/opiekuna prawnego dziecka na utrwalanie wizerunku dziecka, pracownik instytucji może skontaktować się z opiekunem dziecka i ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych rodzica/opiekuna prawnego dziecka bez jego wiedzy i zgody.
3. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodziców/opiekunów prawnych na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.
4. Wszystkie fotografowane dzieci muszą być ubrane.
5. Zarejestrowane obrazy powinny się koncentrować na czynnościach wykonywanych przez dzieci i w miarę możliwości przedstawiać grupy dzieci, a nie pojedyncze osoby.
6. Wszelkie podejrzenia i problemy dotyczące niewłaściwego rozpowszechnienia wizerunków dzieci należy zgłaszać właścicielowi firmy, podobnie jak inne niepokojące sygnały, dotyczące zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.
7. Upublicznienie przez pracownika placówki wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga zgody rodzica /opiekuna prawnego dziecka.
8. Przed utrwaleniem wizerunku dziecka należy dziecko oraz opiekuna poinformować o tym, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany (np. że umieszczony zostanie na social media w celach promocyjnych).
9. Powinno się używać tylko imion dzieci; nie ujawniać szczegółów dotyczących ich miejsca zamieszkania czy zainteresowań.
10. Należy zapytać rodzica dziecka o zgodę na wykorzystanie jego wizerunku.
11. W publikacjach medialnych należy pokazywać dzieci jedynie w pozytywnym kontekście, bez sytuacji dla nich przykrych lub wstydliwych, np. potknięcie się dziecka lub nieudane wykonanie ćwiczenia.
12. Zamieszczając obrazy dzieci na stronie internetowej wskazana jest współpraca specjalistów (np. obróbka zdjęć przed zamieszczeniem ich na stronie internetowej).
VI. Zasady bezpiecznych relacji pracownicy placówki – dziecko
1. Każdy pracownik szanuje godność uczestnika zajęć placówki jako osoby:
a) akceptuje go, uznaje jego prawa, rozwija samodzielność myślenia i refleksyjność oraz pozwala mu wyrażać własne poglądy,
b) traktuje indywidualnie każde dziecko, starając się rozumieć jego potrzeby i wspomagać jego możliwości,
c) wychowuje dziecko w duchu odpowiedzialności za własne czyny i ponoszenia konsekwencji dokonanych wyborów.
2. Stosunek pracowników do uczestnika zajęć placówki cechuje: życzliwość, wyrozumiałość i cierpliwość, a jednocześnie stanowczość i konsekwencja w stosowaniu ustalonych kryteriów wymagań.
3. Pracowników obowiązuje obiektywizm, sprawiedliwość, bezinteresowność i szacunek w traktowaniu i ocenie każdego dziecka bez względu na okoliczności.
4. Pracownicy placówki są zobowiązani do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi i każdorazowego rozważenia, czy reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych dzieci. Należy działać w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji zachowania pracowników.
5. Komunikacja z dziećmi:
a) w komunikacji z dziećmi należy zachować cierpliwość i szacunek,
b) należy słuchać uważnie dzieci i udzielać im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej sytuacji,
c) nie wolno zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać dziecka. Nie wolno krzyczeć na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z zagrożenia bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci,
d) nie wolno ujawniać informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci. Obejmuje to wizerunek dziecka, informacje o jego sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej. Podejmując decyzje dotyczące dziecka, poinformuj je o tym i staraj się brać pod uwagę jego oczekiwania,
e) należy szanować prawo dziecka do prywatności. Jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić dziecko, trzeba wyjaśnić mu to najszybciej, jak to możliwe. Jeśli pojawi się konieczność, porozmawiania z dzieckiem na osobności, należy zostawić uchylone drzwi do pomieszczenia i zadbać, aby być w zasięgu wzroku innych. Można też poprosić drugiego pracownika o obecność podczas takiej rozmowy,
f) nie wolno zachowywać się w obecności dzieci w sposób niestosowny (obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej),
g) należy zapewnić dzieci, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć wskazanej osobie w zależności od procedur interwencji przyjętych w placówce, mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.
7. Działania z dziećmi:
a) powinno się doceniać i szanować wkład dzieci w podejmowane działania, aktywnie je angażować i traktować równo bez względu na ich płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd,
b) unikać faworyzowania dzieci,
c) nie wolno nawiązywać z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych ani składać mu propozycji o nieodpowiednim charakterze. Obejmuje to także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie dzieciom treści erotycznych i pornograficznych, bez względu na ich formę.
d) nie wolno utrwalać wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych. Dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia wizerunków dzieci, jeśli właściciel firmy nie został o tym poinformowany, nie wyraził na to zgody i nie uzyskał zgód rodziców/opiekunów prawnych oraz samych dzieci.
e) nie wolno proponować dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również używać ich w obecności dzieci.
8. Kontakt fizyczny z dziećmi:
a) każde przemocowe działanie wobec dziecka jest niedopuszczalne. Istnieją jednak sytuacje, w których fizyczny kontakt z dzieckiem może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu – jest odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględnia wiek dziecka, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny,
b) nie można jednak wyznaczyć uniwersalnej stosowności każdego takiego kontaktu fizycznego, ponieważ zachowanie odpowiednie wobec jednego dziecka może być nieodpowiednie wobec innego. Należy kierować się zawsze swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując i odnotowując reakcję dziecka, pytając je o zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie) i zachowując świadomość, że nawet przy dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez dziecko lub osoby trzecie,
c) nie wolno bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać integralności fizycznej dziecka,
d) nie wolno dotykać dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny,
e) należy zawsze być przygotowanym na wyjaśnienie swoich działań,
f) nie wolno angażować się w takie aktywności, jak: łaskotanie, udawane walki z dziećmi czy brutalne zabawy fizyczne,
g) należy zachować szczególną ostrożność wobec dzieci, które doświadczyły nadużycia i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania. Takie doświadczenia mogą czasem sprawić, że dziecko będzie dążyć do nawiązania niestosownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi. W takich sytuacjach powinno się reagować z wyczuciem, jednak stanowczo i pomóc dziecku zrozumieć znaczenie osobistych granic,
h) kontakt fizyczny z dzieckiem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy.
9. Kontakty poza godzinami zajęć:
a) co do zasady kontakt z dziećmi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach zajęć placówki i dotyczyć celów edukacyjnych lub wychowawczych,
b) nie wolno zapraszać dzieci do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z nimi poza godzinami pracy. Obejmuje to także kontakty z dziećmi poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych),
c) jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z dziećmi i ich rodzicami lub opiekunami poza godzinami pracy jest kontakt telefoniczny,
d) jeśli zachodzi konieczność spotkania z dziećmi poza godzinami pracy, należy poinformować o tym właściciela placówki, a rodzice/opiekunowie prawni dzieci muszą wyrazić zgodę na taki kontakt,
e) utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie dzieci są osobami bliskimi wobec pracownika) wymaga zachowania poufności wszystkich informacji dotyczących innych dzieci, ich rodziców oraz opiekunów.
9. W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek zagrożeń bezpieczeństwa każdy pracownik jest zobowiązany, w miarę możliwości im przeciwdziałać oraz natychmiast powiadomić o nich właściciela firmy.
10. Rodzice/opiekunowie prawni dziecka mają prawo do wszelkich informacji na temat jego funkcjonowania na terenie placówki.
11. Informacje na temat dziecka udzielane są jedynie jego rodzicom /opiekunom prawnym.
12. Uczestnicy zajęć w Projekt Gimnastyka i Gimmini mogą być odbierani z zajęć jedynie przez rodziców /opiekunów prawnych lub osoby przez nich upoważnione na piśmie.
VII. Zasady przeglądu i aktualizacji powyższej polityki
1. Osobą odpowiedzialną za monitorowanie realizacji niniejszej Polityki Ochrony Dzieci Przed Krzywdzeniem jest właściciel firmy.
2. Osoba, o której mowa w punkcie poprzedzającym, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Polityki, za reagowanie na sygnały naruszenia Polityki oraz za proponowanie zmian w Polityce.
3. Osoba, o której mowa w punkcie 1 niniejszego paragrafu, przeprowadza wśród pracowników placówki, raz na semestr, ankietę monitorującą poziom realizacji Polityki. Wzór ankiety stanowi załącznik nr 3 do niniejszego dokumentu.
4. W ankiecie pracownicy placówki mogą proponować zmiany Polityki oraz wskazywać naruszenia Polityki w placówce.
5. Osoba, o której mowa w punkcie 1 niniejszego paragrafu, dokonuje opracowania wypełnionych przez pracowników placówki ankiet. Sporządza na tej podstawie raport.
6. W ramach monitoringu zasad i praktyk ochrony dzieci, placówka konsultuje się z ich rodzicami /opiekunami prawnymi oraz dziećmi.
7. Właściciel firmy wprowadza do polityki niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom placówki nowe brzmienie Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem.
VII. Przepisy końcowe
1. Polityka wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.
2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników placówki oraz rodziców dzieci, w szczególności poprzez wywieszenie w dostępnym miejscu, przesłanie pracownikom jej tekstu drogą elektroniczną oraz zamieszczenie na stronie internetowej placówki.